Για παιδιά 4-7 & 8-11 ετών
1. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΒΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ & ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΠΑΙΔΙΩΝ (5-7 / 8-11 ετών)
Το εργαστήρι ομάδων προσωπικής ανάπτυξης απευθύνεται σε κάθε παιδί-έφηβο που επιθυμεί να συμμετάσχει σε μία ομαδική διαδικασία συζήτησης, ενδοσκόπησης και προσωπικής αλλαγής.
Από την οργανωμένη ομαδική διαδικασία δίνεται η δυνατότητα στους συμμετέχοντες, με αφορμή τη συζήτηση και μέσα από ασκήσεις γνωριμίας, εμπιστοσύνης και αυτογνωσίας, να εκφραστούν και να αναπτύξουν πτυχές της προσωπικότητάς τους, να επεξεργαστούν προσωπικά τους βιώματα, να εκπαιδευτούν στη διαδικασία επίλυσης προβλημάτων και να βελτιώσουν τις προσωπικές τους σχέσεις.
Κάθε μέλος αλληλεπιδρώντας με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας, σχηματίζει άποψη για τον εαυτό του και τους άλλους και συγχρόνως αντιλαμβάνεται καλύτερα τόσο τα δικά του θέματα, όσο και των άλλων, καθώς αυτά αντανακλώνται από την υπόλοιπη ομάδα.
Η ομάδα προσωπικής ανάπτυξης αποτελείται από περίπου 7 έως 10 άτομα και υποστηρίζεται από έναν ή δύο συντονιστές. Τα μέλη συναντώνται σε τακτική, εβδομαδιαία βάση, για να γνωρίσουν καλύτερα τον εαυτό τους, τον τρόπο που σχετίζονται με τους άλλους και για να εκφραστούν. Η ομάδα γίνεται πολύτιμο εργαλείο για την ανάπτυξη της αυτογνωσίας και για τον πειραματισμό με νέους τρόπους συμπεριφοράς.
Τα εργαστήρια βιωματικών ομάδων μπορούν:
- Να δώσουν τη δύναμη στα μέλη να είναι πιο διεκδικητικά.
- Να βοηθήσουν τα μέλη να αποκτήσουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση.
- Να αναπτύξουν συναισθηματική επίγνωση.
- Να καλλιεργήσουν τη φαντασία τους.
- Να βελτιώσουν τις διαπροσωπικές τους σχέσεις.
- Να εκπαιδεύσουν τα μέλη με μεθόδους επίλυσης των προσωπικών τους δυσκολιών με στόχο την αυτενέργεια.
2. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ & ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ (Παιδιών 4-7 / 8-11 ετών)
Το συγκεκριμένο εργαστήρι απευθύνεται σε παιδιά που αποφασίζουν να κάνουν ένα ταξίδι στον κόσμο των συναισθημάτων και να αναπτύξουν τη συναισθηματική τους ευφυΐα.
Με μέσο τις ατομικές και ομαδικές δημιουργικές δραστηριότητες, όπως βιωματικές ασκήσεις, παιχνίδι, ρυθμό, κίνηση, ζωγραφιές και φαντασία τα παιδιά εξερευνούν τα συναισθήματά τους, τα κατανοούν, τα εκφράζουν και μαθαίνουν να αναζητούν βοήθεια από τα μέλη της ομάδας, όταν αυτό είναι απαραίτητο.
Το εργαστήρι κοινωνικής & συναισθηματικής νοημοσύνης αποτελείται από 7 έως 10 άτομα και υποστηρίζεται από έναν ή δύο συντονιστές.
Με το εργαστήρι κοινωνικής & συναισθηματικής νοημοσύνης το παιδί:
-Θα αναπτύξει πλούσιο λεξιλόγιο με το οποίο μπορεί να αναγνωρίζει και να εκφράζει τα συναισθήματά του.
-Θα αναπτύξει την «ενσυναίσθηση», δηλαδή, την κατανόηση των συναισθημάτων των άλλων.
-Θα διαχειρίζεται αποτελεσματικά τα αρνητικά και δυσάρεστα συναισθήματα (π.χ. θυμός, φόβος, θλίψη κλπ.).
-Θα αναπτύξει την αυτοεκτίμησή του.
-Θα επικοινωνεί αποτελεσματικά με τους άλλους.
-Θα συνεργάζεται αρμονικά στο πλαίσιο της ομάδας.
-Θα αναπτύξει τις γνωστικές του ικανότητες (π.χ. σκέψη, συγκέντρωση, αξιολόγηση και επίλυση προβλημάτων κλπ.).
-Θα διαχειρίζεται αποτελεσματικά τις συγκρούσεις.
3. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ (Παιδιών 4-7 / 8-11 ετών)
Όταν ο Μικρός Πρίγκιπας, η Ραπουνζέλ, ο Κοντορεβυθούλης και οι υπόλοιποι ήρωες των αγαπημένων μας παραμυθιών ζωντανεύουν και παίρνουν μορφή μέσα από την αφήγηση, τους ήχους της μουσικής και τη δραματοποίηση, τότε ένας μαγικός κόσμος ανοίγεται μπροστά στο παιδί και είναι έτοιμος προς εξερεύνηση. Το εργαστήρι παραμυθιού είναι ένα εργαστήρι όπου τα παιδιά θα ταξιδέψουν σε άλλους κόσμους, θα αφήσουν τη φαντασία τους ελεύθερη, θα ονειρευτούν περιπέτειες και θα δημιουργήσουν. Προσαρμοσμένο στις ανάγκες και τις προτιμήσεις της ομάδας, το παραμύθι βοηθά τα παιδιά να αναπτυχθούν ως άτομα αλλά και ως μέλη της ομάδας.
Το εργαστήρι παραμυθιού αποτελείται από 7 έως 10 άτομα και υποστηρίζεται από έναν ή δύο συντονιστές.
Με το εργαστήρι παραμυθιού μπορεί το παιδί:
-Να αναπτύξει τη μυθοπλαστική του ικανότητα.
-Να ανακαλύψει τη χαρά της διασκέδασης μέσα από το διάβασμα.
-Να ενισχύσει την ικανότητα κρίσης και αντίληψής του.
-Να εκφράσει ανησυχίες και προβληματισμούς.
-Να έρθει σε επαφή με το φανταστικό και να καταφέρει να το διαχωρίσει από την πραγματικότητα.
-Να καλλιεργήσει τις δεξιότητές του, όπως η γραφή, η ανάγνωση και η δραματοποίηση.
-Να έρθει σε επαφή με τις ιστορίες των ηρώων και να κατανοήσει μέσα από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν πως υπάρχουν λύσεις στα προβλήματα της ζωής.
4. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΚΟΥΚΛΟΘΕΑΤΡΟΥ (4-7 / 8-11 ετών)
Η κούκλα και το κουκλοθέατρο ταιριάζουν απόλυτα στην ψυχοσύνθεση των παιδιών και αποτελούν μια πολύπλευρη εκφραστική δραστηριότητα. Μέσα από τη χαρά και τη μαγεία που ασκεί η κούκλα, τα παιδιά οδηγούνται ευχάριστα σε ένα πλήθος κατακτήσεων, μιας και το κουκλοθέατρο συνδυάζει πολλές τέχνες, όπως την εικαστική (κούκλα, σκηνικά), τη μουσική (επιλογή μουσικής επένδυσης έργου, τραγούδια), τη λογοτεχνία (δημιουργία έργου είτε με αυτοσχεδιασμούς, είτε με ερεθίσματα από παραμύθια, ποιήματα, κλπ.) και τη θεατρική τέχνη. Στα παιδιά που συμμετέχουν στο εργαστήρι δίνεται η δυνατότητα να παρακολουθήσουν παραστάσεις κουκλοθεάτρου και να γνωρίσουν από κοντά, με αμεσότητα, τη συγκεκριμένη τέχνη.
Κούκλες Marota, μαριονέτες, δακτυλόκουκλες, γαντόκουκλες και κούκλες ποικίλων υλικών φτιαγμένες τις περισσότερες φορές από τα ίδια τα παιδιά, παίρνουν μορφή και ξεκινούν τη δράση μέσα σε ένα όμορφο και ζεστό περιβάλλον ιδανικά φτιαγμένο για να ξεκινήσει η παράσταση.
Το εργαστήρι κουκλοθεάτρου αποτελείται από 7 έως 10 άτομα και υποστηρίζεται από έναν ή δύο συντονιστές.
Με το εργαστήρι του κουκλοθεάτρου μπορεί το παιδί :
-Να αναπτυχθεί σε ψυχικό, συναισθηματικό, νοητικό και γνωστικό επίπεδο.
-Να καλλιεργήσει την ευρηματικότητα και την αισθητική του.
-Να εκφραστεί και να δημιουργήσει.
-Να μεταφερθεί σε έναν φανταστικό χωροχρόνο ξεφεύγοντας από την πραγματικότητα, να συμμετάσχει, να ταυτιστεί, να διασκεδάσει και να παραδειγματιστεί από τη δράση της κούκλας.
-Να αφομοιώσει μέσα από τα παθήματα των ηρώων ηθικούς νόμους, κανόνες, κώδικες, αξίες, απαγορεύσεις & ιδανικά.
-Να συντονίσει την κινητικότητά του.
-Να αναπτύξει λόγο και νόηση.
5. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΘΕΑΤΡΙΚΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ (4-7 / 8-11 ετών)
Στο εργαστήρι θεατρικού παιχνιδιού τα παιδιά θα ταξιδέψουν στον μαγικό κόσμο του θεάτρου. Μέσα από κινητικά και λεκτικά παιχνίδια, την παντομίμα, τους αυτοσχεδιασμούς και τη δραματοποίηση ιστοριών, τα παιδιά θα εκφραστούν και θα δημιουργήσουν ομαδικά. Με το θεατρικό παιχνίδι καλλιεργούν τον εσωτερικό τους κόσμο και την προσωπικότητά τους, αναπτύσσουν τη φαντασία τους, ενώ παράλληλα μαθαίνουν να βιώνουν τα συναισθήματά τους χωρίς τον φόβο της έκθεσης. Το θεατρικό παιχνίδι γίνεται εργαλείο γνώσης και προσωπικής εξέλιξης, μια τεχνική επίλυσης προβλημάτων, ενώ παράλληλα βοηθά στην ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων. Κύριο εργαλείο του θεατρικού παιχνιδιού είναι το παραμύθι. Μέσα από τον συμβολισμό και τους μηχανισμούς ταύτισης και προβολής ενός παραμυθιού δίνεται η δυνατότητα στα παιδιά να κατανοήσουν τον εαυτό τους και να διαπραγματευτούν θέματα της καθημερινότητάς τους.
Το εργαστήρι θεατρικού παιχνιδιού αποτελείται από 7 έως 10 άτομα και υποστηρίζεται από έναν ή δύο συντονιστές.
Με το εργαστήρι θεατρικού παιχνιδιού μπορεί το παιδί:
-Να αξιοποιήσει τη φαντασία του.
-Να μάθει να συνεργάζεται.
-Να εστιάζει την προσοχή του.
-Να εκφράζεται λεκτικά και σωματικά.
-Να εκφράζει προβολικά τα γεγονότα της ζωής.
-Να αποβάλλει τη συστολή και να αναπτύξει την αυτοπεποίθησή του.
-Να δοκιμάζει τις αντιδράσεις και τα συναισθήματά του, μέσα από τους άλλους, σε ένα ασφαλές και προστατευμένο περιβάλλον, γεγονός που θα το θωρακίσει και θα του προσφέρει συναισθηματική ωριμότητα και ενσυναίσθηση.
6. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ (4-7 / 8-11 ετών)
Στο εργαστήρι μουσικοκινητικής έκφρασης, τα παιδιά ανακαλύπτουν μέσα από τις νότες, τα μουσικά όργανα και τον ρυθμό, μελωδίες από όλο τον κόσμο. Θα έρθουν σε επαφή με τα μουσικά όργανα, θα εκφραστούν με τη φωνή και το σώμα τους μέσα από ομαδικά μουσικά παιχνίδια και θα φτιάξουν τη δική τους ορχήστρα. Η μουσική, ως εργαλείο, μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στη δόμηση του συναισθηματικού κόσμου των παιδιών. Μέσω της μουσικής τα παιδιά θα αναπτύξουν την ενεργητική ακοή τους, θα εξοικειωθούν με μουσικές έννοιες, θα εκφραστούν ελεύθερα και θα ευαισθητοποιηθούν, ενώ παράλληλα θα μάθουν την αξία της συνεργασίας με τα άλλα παιδιά. Τα παιδιά αναπτύσσουν τις δεξιότητές τους, τονώνουν την αυτοεκτίμησή τους και βελτιώνουν τις γνωστικές και τις γλωσσικές τους ικανότητες.
Το εργαστήρι μουσικοκινητικής έκφρασης αποτελείται από 7 έως 10 άτομα και υποστηρίζεται από έναν ή δύο συντονιστές.
Με το εργαστήρι της μουσικοκινητικής έκφρασης μπορεί το παιδί:
-Να αναπτύξει τις κινητικές του δεξιότητες και να εμπλουτίσει τις εμπειρίες του με ευχάριστο τρόπο.
-Να καλλιεργήσει την αντιληπτική ικανότητα για τη βελτίωση της μνήμης του.
-Να αναπτύξει γλώσσα επικοινωνίας, μη λεκτική, αφού η γλώσσα των ήχων του επιτρέπει να εκφράζει τις δικές του συναισθηματικές ανάγκες και να επικοινωνεί.
-Να ενισχύσει τη συναισθηματική του νοημοσύνη.
-Να καλλιεργήσει τη συνεργασία.
-Να αναπτύξει τη δημιουργική φαντασία του μουσικού αισθητηρίου και της σωματικής κίνησης, καθώς και την πρωτοτυπία της σκέψης.
7. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ
- ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ (4-7 / 8-11 ετών)
Σχήματα, χρώματα, μουτζούρες, πιτσιλίσματα, απλές ή ακανόνιστες γραμμές, θα αποτυπώνονταν σίγουρα σε κάποια ζωγραφιά ενός παιδιού.
Η επιλογή χρώματος, η τοποθέτηση της ανθρώπινης μορφής στο χαρτί, ο σχεδιασμός ενός δέντρου ή σπιτιού, ακόμη και μία σκοτεινή, ανεξήγητη φιγούρα, έχουν τη δική τους ερμηνεία στον εσωτερικό παιδικό κόσμο. Οι μαρκαδόροι, οι ξυλομπογιές και τα πινέλα είναι το μέσο που χρησιμοποιούν τα παιδιά για να “φωνάξουν” εκείνο που δύσκολα μπορούν να εκφράσουν. Με τις μορφές και τα σχέδια, το παιδί εξερευνεί το περιβάλλον και τον χώρο γύρω του, γεφυρώνοντας το ρεαλιστικό με το φανταστικό.
Οι σημαντικοί άλλοι της ζωής του παιδιού πρέπει να ενθαρρύνουν χωρίς κριτική ή επιβράβευση, κάθε προσπάθεια για σχεδίαση, όποια ηλικία και αν έχει το παιδί, για να ενισχύσουν τη σωματική, κοινωνική, συναισθηματική και γνωστική ανάπτυξή του.
- ΠΛΑΣΤΙΚΗ (4-7 / 8-11 ετών)
Η πλαστική είναι μία δραστηριότητα με τεράστια σημασία για την ψυχοσυναισθηματική, νοητική, αισθητική, κοινωνική αλλά και την ψυχοκινητική εξέλιξη των παιδιών. Τα παιδιά εκπλήσσονται καθώς μεταμορφώνουν την ύλη και έρχονται σε επαφή με διαφορετικές υφές. Ικανοποιούν την περιέργειά τους και αναπτύσσεται η αίσθηση της αφής.
Το εργαστήριο εικαστικών αποτελείται από 7 έως 10 άτομα και υποστηρίζεται από έναν ή δύο συντονιστές.
Με το εργαστήρι των εικαστικών μπορεί το παιδί:
-Να εκφράσει τα συναισθήματά του.
-Να ενισχύσει την αυτοπεποίθησή του.
-Να χρησιμοποιήσει την τέχνη ως εργαλείο για την αποδοχή του εαυτού του και του άλλου.
-Να ενισχύσει τη φαντασία του.
-Να αποκτήσει εικαστική σκέψη και αντίληψη.
-Να οδηγηθεί στην κατάκτηση της αυτοεκτίμησης.
8. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ YOGA ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ & ΕΦΗΒΟΥΣ (7-18 ετών)
Όταν η γυμναστική συνδυάζεται με το παιχνίδι, τότε, η χαλάρωση και η επαφή με το σώμα δρουν θεραπευτικά στην ψυχή. H γιόγκα είναι μια δυναμική τεχνική που βοηθά το παιδί να κινεί το σώμα του συντονισμένα ενισχύοντας τον αυτοέλεγχο.
Πολλές ασκήσεις έχουν προέλθει από στάσεις ζώων και φέρουν τις αντίστοιχες ονομασίες. Τα παιδιά τις λατρεύουν και θέλουν να τις μιμηθούν, αφού όχι μόνο διασκεδάζουν, αλλά γυμνάζουν κυρίως τη σπονδυλική τους στήλη, που σε μικρές ηλικίες είναι ευάλωτη στη σκολίωση, στη λόρδωση και στην κύφωση.
Σήμερα τα παιδιά ζουν υπό συνθήκες υπερβολικής πίεσης. Συμμετέχουν, άθελά τους, στους τρελούς ρυθμούς του περιβάλλοντος. Έχουν επιβαρυμένο σχολικό πρόγραμμα, πιέζονται να διαβάσουν στο σπίτι, αντιμετωπίζουν ανταγωνισμό στο σχολείο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργούνται μεγάλες εντάσεις στο σώμα και στην ψυχή κι έτσι παύουν να αναπνέουν σωστά.
Το εργαστήρι της yoga αποτελείται από 5 - 6 άτομα και υποστηρίζεται από έναν συντονιστή.
Με το εργαστήρι της yoga, οι συμμετέχοντες μπορούν:
-Να βοηθηθούν εάν αντιμετωπίζουν ΔΕΠ-Υ σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής με υπερκινητικότητα, διεγείροντας και τονώνοντας το νευρικό σύστημα και βελτιώνοντας τη συγκέντρωση.
-Να ανακουφιστούν από το στρες.
-Να ξαναμάθουν να αναπνέουν σωστά, ανακαλύπτοντας την εσωτερική του γαλήνη.
-Να μάθουν να συντονίζουν την αναπνοή με την κίνηση και να ηρεμούν το νευρικό τους σύστημα.
-Να ενισχύουν τον αυτοέλεγχο και την επαφή με το σώμα τους.
-Να εκφράσουν με ελευθερία τα συναισθήματά τους και τις σκέψεις τους.
-Να βελτιώσουν τη μνήμη, ενισχύοντας τις νοητικές ικανότητες.
9. Εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής (από 9 χρονών έως και έφηβοι)
Δημιουργική γραφή είναι η τέχνη να βρίσκει, να “κατεβάζει”, να γεννά κάποιος ιδέες και να τις οργανώνει.(Timbal–Duclaux, 1996)
Η δημιουργική γραφή είναι μια κατ' εξοχήν δημιουργική διαδικασία, δίνοντας στο παιδί και την άλλη οπτική της γραφής, την ευχάριστη. Η σχολική πραγματικότητα περιορίζει τη δημιουργικότητα του παιδιού στοχεύοντας στη γνώση ως ποσότητα και οι μαθητές έχουν εκλάβει τη διαδικασία της γραφής και της επικοινωνίας ως αντικείμενο εξέτασης.
Ο επιδιωκόμενος στόχος στο εργαστήρι δημιουργικής γραφής είναι να μετατραπεί η διαδικασία της συγγραφής, μέσα από την επικοινωνία, την περιπέτεια, την περιέργεια, τον πειραματισμό, το παιχνίδι και τη διασκέδαση, σε απόλαυση.
Το παιδί έχει τον ρόλο του δημιουργού και μέσα από την ομάδα ή και ατομικά αναζητά με τον εκπαιδευτικό, του οποίου ο ρόλος είναι εμψυχωτικός και συντονιστικός, ερεθίσματα, παράγει ιδέες, τις οργανώνει, μαθαίνει να τις βελτιώνει και ανασχεδιάζει σκοπούς και στόχους. Οι ενότητες προσαρμόζονται στην ηλικία και στα ενδιαφέρονται των συμμετεχόντων.
Με το Εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής μπορεί το παιδί -συγγραφέας:
-Να συνειδητοποιήσει τη δύναμη του λόγου και να δημιουργήσει κόσμους φαντασίας.
-Να καλλιεργήσει τη δημιουργικότητά του ως παιδί και ως μαθητής.
-Να εκφράσει τα συναισθήματά του.
-Να εμπλουτίσει το λεξιλόγιό του.
-Να βελτιώσει και να εξελίξει τον τρόπο έκφρασής του.
-Να έρθει πιο κοντά με τον κόσμο της Λογοτεχνίας και της τέχνης.
-Να καλλιεργήσει κριτική σκέψη.
-Να αποκτήσει αυτογνωσία των ικανοτήτων του.
-Να αναπτύξει επικοινωνιακές και γραπτές δεξιότητες.
-Να εκτονωθεί & να αποφορτιστεί.