ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΣ
Σύμφωνα με το ΦΕΚ 23, τ Α, 26.1.89 ορίζονται τα επαγγελματικά δικαιώματα των Κοινωνικών Λειτουργών και αφορούν μεταξύ άλλων 1. τη διαμόρφωση διάγνωσης αυτόνομα ή και σε συνεργασία με άλλους ειδικούς και 2. στον τομέα της Ψυχικής Υγείας, την παροχή υπηρεσιών διαγνωστικού, συμβουλευτικού και θεραπευτικού χαρακτήρα σε άτομα, ομάδες και οικογένειες.
Στο ΚΕΔΙΑΘ, στα πλαίσια της προσπάθειας για μια προσέγγιση ολιστική, σε ό,τι αφορά θέματα παιδιών και εφήβων, ο κοινωνικός λειτουργός, κατά το αρχικό στάδιο, δρα σαν γέφυρα ανάμεσα στις λοιπές ειδικότητες, αναλαμβάνοντας ως έργο την επικοινωνία με τους γονείς, την αποδοχή του αιτήματος και τη λήψη του κοινωνικού & αναπτυξιακού ιστορικού.
Συμμετέχει συμπληρωματικά στη διαδικασία της διεξαγωγής των συμπερασμάτων και αναλαμβάνει θεραπευτικά μέσω της συμβουλευτικής διαδικασίας, το υποσύστημα των γονέων.
Πιο συγκεκριμένα, ο κοινωνικός λειτουργός καλύπτει τις ψυχοκοινωνικές και υποστηρικτικές ανάγκες των εφήβων και των οικογενειών τους, εστιάζει στην αντιμετώπιση των ψυχοκοινωνικών προβλημάτων που προηγούνται της εμφάνισης των συμπτωμάτων αλλά και που συνοδεύουν τον ενδιαφερόμενο και το περιβάλλον του στη φάση της θεραπείας και της αποκατάστασης, καθώς και στην ενίσχυση της ανάπτυξης «κοινωνικών δικτύων» για την υποστήριξή του.
Κύριες δραστηριότητες:
- ψυχοκοινωνική εκτίμηση των παιδιών και των εφήβων.
- ψυχοκοινωνικές παρεμβάσεις σε παιδιά, εφήβους και στις οικογένειές τους ή και σε ομάδες αυτών και των οικογενειών τους.
- Στοχευμένη θεραπευτική παρέμβαση - θεραπεία συμπεριφοράς σε παιδιά με Αυτισμό, ΔΕΠΥ και σε παιδιά με Νοητική Υστέρηση όλων των βαθμίδων.
- Παρεμβάσεις στο σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον για τη βελτίωση των συνθηκών.
-
Συμβουλευτική Πένθους παιδιών, εφήβων και οικογένειας. Υπηρεσία που αφορά στη εξειδικευμένη παροχή ψυχολογικής στήριξης στο παιδί ή στην οικογένεια που βιώνει μια σημαντική απώλεια.
-
Σχολές Γονέων. Ο θεσμός αυτός απευθύνεται σε ομάδες γονέων, παιδιών όλων των ηλικιών, καθώς και σε μελλοντικούς γονείς και έχει ως στόχο την εκπαίδευση και τη στήριξη κάθε μητέρας και πατέρα στο σύνθετο ρόλο του γονιού. Οι προβληματικές που αναπτύσσονται και ο βιωματικός χαρακτήρας των ομάδων, δίνουν την ευκαιρία στους γονείς να ανταλλάξουν απόψεις και να διευρύνουν τις γνώσεις τους γύρω από ζητήματα που απασχολούν και διέπουν την καθημερινότητα με τα παιδιά τους.
Αναλαμβάνει το έργο της επαφής της δομής με την κοινότητα, μέσω της επίτευξης συνεργασιών με άλλους φορείς και τη δημιουργία δράσεων με στόχο την εκπαίδευση & την ευαισθητοποίηση του πληθυσμού.
Καθώς κυριαρχεί η άποψη πως η θεραπεία αφορά μόνο το άτομο το οποίο παρουσιάζει το σύμπτωμα, η ομάδα του ΚΕΔΙΑΘ, αντιτίθεται στην άποψη αυτή και αντιμετωπίζει το σύμπτωμα σαν ''τη φωνή για βοήθεια'', δίνοντας την απαραίτητη σημασία, προσφέροντας χρόνο και χώρο για έκφραση, στο σύστημα της οικογένειας.