Ομάδες Συμβουλευτικής Γονέων & Σχολή Γονέων
Η μόνη εκπαίδευση που έχουν οι άνθρωποι όταν γίνονται γονείς είναι αυτή που τους έχουν χαρίσει, μέσα από τον τρόπο που τους μεγάλωσαν, οι δικοί τους γονείς. Όμως για την προαγωγή της ψυχικής και της σωματικής υγείας του παιδιού και τη διαμόρφωση μιας σωστής προσωπικότητας, οι γονείς χρειάζονται περισσότερα εφόδια από εκείνα που τους προσφέρει η αγάπη και το ένστικτο τους. Ειδικότερα, χρειάζονται γνώσεις, δεξιότητες, συνεχή ενημέρωση, διαρκή προβληματισμό και αναζήτηση, τα οποία θα οδηγήσουν τους γονείς στην αυτοσυνειδησία, στη γνωριμία με τον εαυτό τους, στην αυτο-αποδοχή και τελικά στην αποδοχή των άλλων και κυρίως των παιδιών τους.
Αυτό το «κενό» έρχονται να καλύψουν οι Σχολές Γονέων συντελώντας ουσιαστικά τόσο στην ενίσχυση της επάρκειας του γονεϊκού ρόλου όσο και στη διαμόρφωση μιας σαφούς γονικής ταυτότητας.
Ομάδες Συμβουλευτικής Γονέων
Οι ομάδες γονέων απευθύνονται σε γονείς ή μελλοντικούς γονείς με σκοπό την εκπαίδευση και τη στήριξη κάθε μητέρας και πατέρα στον σύνθετο αυτό ρόλο. Οι προβληματικές που αναπτύσσονται κατά τη διάρκεια των συναντήσεων και ο βιωματικός χαρακτήρας των ομάδων, δίνουν την ευκαιρία στους γονείς να ανταλλάξουν απόψεις και να διευρύνουν τις γνώσεις τους γύρω από ζητήματα που απασχολούν και διέπουν την καθημερινότητα με τα παιδιά τους.
Η οικογένεια μπορεί να έχει τις παρακάτω μορφές:
Παραδοσιακή Πυρηνική Οικογένεια: Το ζευγάρι και τα παιδιά τους που λειτουργούν ως ομάδα σε όλα τα επίπεδα.
Εκτεταμένη Οικογένεια: Περιλαμβάνει και άλλα συγγενικά πρόσωπα, όπως είναι οι παππούδες και οι γιαγιάδες.
Μονογονεϊκές Οικογένειες: Γονείς που ανατρέφουν τα παιδιά μόνοι τους αντικαθιστώντας και το ρόλο του απόντα γονέα.
Ανασυγκροτημένες Οικογένειες: Οικογένειες που δημιουργούνται από τον δεύτερο γάμο του ενός ή και των δύο συζύγων μετά από διαζύγιο ή περίπτωση χηρείας.
«Χωλές» Οικογένειες: Συζυγικές οικογένειες που έχουν διασπαστεί σε δυο τμήματα, όχι γιατί οι σύζυγοι δεν επιθυμούν να ζουν μαζί αλλά γιατί μη οικογενειακοί λόγοι τους οδήγησαν σ' αυτό.
Η ομάδα γονέων αποτελείται από 7 έως 10 άτομα και υποστηρίζεται από έναν συντονιστή. Τα μέλη συναντώνται σε τακτική, εβδομαδιαία βάση, για να συζητήσουν θέματα που αφορούν τον ρόλο τους και τις ανησυχίες τους. Η ομάδα γίνεται πολύτιμο εργαλείο για την ανάπτυξη της αυτογνωσίας και τον πειραματισμό με νέους τρόπους γονεϊκής συμπεριφοράς και ανατροφής.
Σχολές Γονέων
Οι Σχολές Γονέων ξεκίνησαν στην Ελλάδα το 1962 με πρωτοβουλία της ψυχολόγου Μαρίας Χουρδάκη. Το 1964 δημιουργείται η «Διεθνής Ομοσπονδία για την Εκπαίδευση των Γονέων» (F.I.E.P.).
Σε ατμόσφαιρα, που γίνεται σιγά σιγά φιλική, κάθε γονέας έχει τη δυνατότητα να παρουσιάσει τις απόψεις του, ν’ ακούσει τις αντίστοιχες θέσεις των άλλων γονέων, να εκθέσει τις εμπειρίες του και να ακούσει τις απόψεις της επιστήμης διά μέσου του ειδικού συντονιστή. Εκτός από τις γνώσεις και τις πληροφορίες που αποκομίζουν, οι γονείς βιώνουν την εμπειρία της συμμετοχής τους σε ομάδα. Η δυναμική της ομάδας είναι εξαιρετικά σημαντική για τη διαφοροποίησή τους.
Οι ομάδες Σχολών Γονέων διαμορφώνονται συνήθως ανάλογα με το αναπτυξιακό στάδιο των παιδιών των γονέων που συμμετέχουν και ο σκοπός είναι εκπαιδευτικός, σε αντίθεση με τις Ομάδες Γονέων που ο σκοπός είναι συμβουλευτικός. Αυτές είναι:
- Ομάδα Σχολής Γονέων με παιδιά βρεφικής, νηπιακής και προσχολικής ηλικίας (0-6 χρόνων).
- Ομάδα Σχολής Γονέων με παιδιά σχολικής ηλικίας (7-12 χρόνων).
- Ομάδα Σχολής Γονέων με εφήβους (13-18 χρόνων).
- Ομάδα Σχολής Υποψήφιων-Μελλοντικών Γονέων.
Ο συντονισμός των Ομάδων γονέων αλλά και της Σχολής Γονέων πραγματοποιείται από την Επιστημονικά Υπεύθυνη του ΚΕΔΙΑΘ, Κοινωνική Λειτουργό, Παπαλέξη Κωνσταντίνα σε συνεργασία με τις λοιπές ειδικότητες του χώρου.